Monday, July 23, 2018

جشن ازدواج بگیریم یا نه؟

جشن ازدواج بگیریم یا نه؟


اجرا ی مراسم ازدواج کارکردهای مختـلفی دارد. اصلی ترین کارکرد مراسم ازدواج، رسمیت بخشیدن به ازدواج و زندگـی مشترک عروس و داماد می باشد. دومین کارکرد مراسم ازدواج، رقابت اجتماعی یا همـان چشم و هم چشمی می باشد. چه فردی جشن مجللی اجرا نمـوده است؟! چه فردی غذای جـالـب تری داده است؟! چه فردی تعداد زیادتری را دعوت نمـوده است؟! مراسم دیگری کجا اجرا شد؟! و غیره سومین کارکرد مراسم ازدواج، تبادل هدایا به منظور اصرار بر انسجام اجتماعی می باشد. اغلب در مراسم گوناگون ، هدایایی میـان عروس و داماد و خویشاوندان این دو تبادل می گـردد که بیانگر انسجام اجتماعی و وابستگی اجتماعی می باشد.
پس جشن ازدواج سه کارکرد مهـم دارد. الف: رسمیت دادن به ازدواج ب: رقابت اجتماعی ج: انسجام اجتماعی توسـط تبادل هدایا. شما به کدام کارکرد مراسم ازدواج زیـادتر ارزش می دهید؟ آیا فقط برای چشم و هم چشمی تمایل به گرفتن جشن عروسی دارید و یا برای به رسمیت قسمتـی ازدواجتان؟
اجرا ی مراسم ازدواج یکـی از اتفاقات خوشایند و به یاد ماندنـی برای هر شخصی می باشد. جشن ازدواج یکـی از سنن با ارزش ازدواج می باشد که بعضـی به آن خیلی ارزش می دهند و بعضـی دیگر به آن با بدبینی نگاه می کنند ودر صدد پاک یا کاستن آن می باشند . اشخاصـی که به جشن ازدواج نگاه بدبینانه دارند، اغلب به رقابت اجتماعی که در جشن ازدواج رخ خواهـد داد ، نظـر دارند. از آنجا که خواه ناخواه در جریـان اجرا ی جشن ازدواج، رقابت ایجاد می شود ، ناراضی می باشند و این رقابت را مایه اتلاف وقت، انرژی و سرمایه اشخـاص می دانند و معتقد هستند که دیگران هـم مجبور خواهند شـد تا در این رقابت شرکت نمایند.
اصولا خوب است که اصل این جشن را پاک ننمایید ، . بودن جشن ازدواج، مناسـب تر از نبودن آن است، چرا که با اجرای جشن و اجرای آداب و رسوم مرتبط به جشن، رسمیت ازدواج زیـادتر می شود و تعهد همسـران هـم به تبع آن بیشتر می شود. هرچند تا به حال در اجتماع ایران تحقیقی مبنی بر میزان طلاق در ازدواج هایی که در دفترخانه ها بدون مراسم جشن، ثبت خواهند شـد در مقایـسه با ازدواج هایی که همراه با مراسم جشن به ثبت می رسند، انجام نشده است. ولی به لحاظ نظـری، به نظـر می رسد که آمار طلاق در ازدواج های بدون مراسم، زیـادتر باشد چرا که ازدواج اجتماعی و عرفی همسـران در این گونه ازدواج ها، پایین تر می باشد. به نظـر می رسد که تجمع مردم در جشن نوعی گواهی و اثبات بر رسمیت ازدواج و هـم عاملی برای تثبیت مسئولیت های دو طرف در زندگـی آتی می باشد. از این نظـر می توان آن را عاملی در استقرار تکالیف زناشویی و ایجاد تعهد جدی دانست.
در جامعه های توسعه یافته ،جشن ازدواج خلاصه تر و کم خرج تر از جوامع دیگر اجرا می گردد احتمالا علـت آن این باشد که رقابت اجتماعی در جوامع پیشرفته در دیگر بستر های اجتماعی انجام می گردد و جشن ازدواج کمتر توجه اشخـاص را برای رقابت اجتماعی بر می انگیزد. به نظـر میرسد هرچه بتوان رقابت اجتماعی را به دیگر کارهای اجتماعی منتقل نمود، ناظـر اجرای جشن های آسان تر و کم هزینه تر خواهیم بود.
در فرآیند ازدواج در فرهنگ ایرانی سه جشن وجود دارد. یک جشن نامزدی، دیگری جشن عقد، نهایتا جشن عروسی. مناسـب تر می باشد که نامزدی چندان پر سرصدا نباشد تا چنان چه که اشخـاص خواهان جدایی بودند، آسان تر بتوانند از هم جدا گردند. پس به نظـر میرسد که نبودن جشن نامزدی با فلسفه نامزدی، زیـادتر انطباق دارد و نبودن آن مناسـب تر از بودن آن می باشد.
از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم . برای اطلاعات بیشتر درمورد دفتر عقد و ازدواج در رسالت کلیک کنید.

No comments:

Post a Comment