Saturday, July 14, 2018

ازدواج به سبک آریایی

عقد آریایی


عقد آریایی به زبان عامیانه یک مراسم تشریفاتی است و فقط به عقد و مراسم شما جلوه می‌دهد. یعنی هرگز جای عقد شرعی را نمی‌تواند بگیرد. قضیه از این قرار است که این عقد آریایی از زمان ایران باستان بوده و مربوط به رسم و رسوم آئین زرتشتی‌ها است. هنوز هم در برخی کشورهای جنوب آسیا مثل هندوستان برگزار می‌شود. این جشن بعد از مراسم شیرینی و آشنایی دو خاندان عروس و داماد شکل می‌گیرد. طبق همین عقد آریایی هزینه آماده کردن مجلسی درخور دو خاندان بر عهده داماد است و  عروس و خانواده‌اش وظیفه فراهم کردن جهاز را بر عهده دارند. در این مراسم هم عروس و هم داماد می‌بایست لباس سفید داشته باشند که سمبل خلوص و پاکی عروس و داماد است. در این مراسم هر دو طرف باید به گردنشان گل آویخته باشند.

متن عقد آریایی

داماد این چنین می‌گوید: با نام نامی یزدان، تورا من برگزیدم از میان این همه خوبان، برای زیستن با تو میان این گواهان، به لب آرم این سخن با تو وفادار تو خواهم بود در هر لحظه در هرجا، پذیرا می‌شوی آیا؟
عروس در پاسخ می‌گوید: با نام نامی یزدان، پذیرا می‌شوم مهر تورا از جان، هم اکنون باز می‌گویم میان انجمن با تو وفادار تو خواهم بود، در هر لحظه در هرجا!

نطق پیمان‌بان

پیمان‌بان نیز بعد از این مکالمه می‌گوید: به نام دادار نیک‌اندیش. تو را سپاس گوییم که به این دو یار مهربان، مهر خود ارزانی داشتی تا زندگی‌شان را با پیوند دست‌ها و دل‌هایشان آغاز کنند. ای آگاه‌ترین آگاهان! سختی‌ها، ناپاکی‌ها، ستیزها، رنج‌ها و شکنجه‌های زمانه را از آنها دور ساز و دروازه‌های نیکی، خوشبختی و سلامتی را به رویشان بگشای. هر روزشان را مانند امروز گرم و درخشان و شادمان ساز و به آنان فرزندانی ببخش تا با نیکی در پندار، کردار و گفتار در بهبود خانواده و جهان خود کوشا باشند. عشق و مهر این خانواده را به استواری دماوند، به لطافت گل‌ها و روشنایی خورشید، به زلالی دریاها، به طراوت باران، به نسیم بهاری، به سرسبزی جهان همواره استوار و پایدار نگهدار. پروردگارا! کین، ناسازگاری، دروغ و کج‌اندیشی اهریمنی را از نهادشان دور ساز و مشعل مهر و راستی، همدلی و خرمی اهورایی را در دل‌هایشان بیفروز. باشد که چون نیاکان مهرآیین خویش ستایش‌گر تو باشند و نیکی‌ها، سپیدی‌ها، پاکی‌ها و زیبایی‌هایت را هماره به خاطر سپارند.

اعزام عاقد برای عقد آریایی جهت باغ تالار

در دفتر های آیین مهر و وفا عقد آریایی بطور رایگان اجرا می‌گردد. ضمناً چنانچه برای باغ تالار خود عاقد آریایی نیاز دارید می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

No comments:

Post a Comment